Polski Bon Turystyczny – wsparcie dla rodzin i branży turystycznej
Polski Bon Turystyczny pomógł milionom rodzin sfinansować wypoczynek w kraju. Był ważnym wsparciem dla polskiej branży turystycznej w trudnym czasie pandemii COVID-19. Wyjaśniamy, czym był bon i jak można było z niego skorzystać.
Czym był Polski Bon Turystyczny?
Polski Bon Turystyczny wprowadzono ustawą z dnia 15 lipca 2020 roku. Stanowił formę jednorazowego wsparcia finansowego. Program miał na celu pomoc polskim rodzinom. Jednocześnie wspierał branżę turystyczną. Sektor ten był osłabiony przez skutki pandemii COVID-19.
Bon przysługiwał na każde dziecko. Otrzymywały go dzieci do 18 roku życia. Kryterium dochodowe nie obowiązywało przy jego przyznaniu. Był dostępny dla rodzin bez względu na ich dochody. Także rodzice pracujący za granicą mogli go otrzymać. Bon nie wliczał się do wysokości dochodu. Był całkowicie wolny od podatku.
Wartość bonu wynosiła 500 zł na każde uprawnione dziecko. Dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności przysługiwał dodatkowy bon. Kwota ta wynosiła kolejne 500 zł. Łączna wartość dla dziecka niepełnosprawnego wynosiła 1000 zł. Rodzice sprawujący opiekę naprzemienną dzielili kwotę. Otrzymywali po 250 zł na dziecko. W przypadku dzieci niepełnosprawnych było to 500 zł plus 500 zł.
Program objął prawie 6 milionów dzieci w Polsce. Blisko 2,4 miliona rodzin otrzymało to dofinansowanie. Ponad 80% rodzin z co najmniej dwójką dzieci dostało świadczenie w wysokości 1000 zł lub więcej.
Bon turystyczny to szansa na rozwój polskiej branży turystycznej, która stanowi realne wsparcie dla polskich rodzin w związku z trudną sytuacją gospodarczą wywołaną epidemią.
Bon był dokumentem elektronicznym. Posiadał unikalny 16-cyfrowy numer. Nie podlegał wymianie na gotówkę. Nie można było nim zapłacić w restauracji, na stacji benzynowej, basenie czy w kinie.
Jak aktywować i otrzymać bon turystyczny?
Aktywacja bonu była prosta. Nie wymagała składania specjalnego wniosku. Należało zalogować się na konto PUE ZUS. Platforma Usług Elektronicznych ZUS służyła do obsługi bonu. Wystarczyło kilka kliknięć, aby aktywować bon w systemie. Aktywacja bonu wymagała zalogowania się na PUE ZUS. Trzeba było wybrać zakładkę 'Polski Bon Turystyczny’. Następnie należało kliknąć 'Aktywuj bon’.
Wydanie bonu było bezpłatne. Nie wymagało dodatkowych formalności. Konieczna była jedynie rejestracja na PUE ZUS. Można było to zrobić za pomocą Profilu Zaufanego. Inne metody to bankowość elektroniczna lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
System automatycznie przyznawał bon. Informacja o przyznaniu bonu była dostępna na PUE ZUS. Bon turystyczny był dokumentem elektronicznym. Miał unikalny 16-cyfrowy numer widoczny na PUE ZUS.
Uprawnionymi do bonu były osoby. Miały one prawo do świadczenia wychowawczego. Dotyczyło to także dodatku wychowawczego Rodzina 500+. W przypadku braku zakładki na PUE należało złożyć wniosek. Wniosek o ustalenie prawa do bonu był konieczny.
Jak otrzymam informację, że bon został przyznany?
Informacja o przyznaniu bonu była dostępna na PUE ZUS. Bon pojawiał się na koncie po aktywacji.
W jakiej formie bon będzie wydany?
Bon turystyczny był wydawany w formie elektronicznej. Posiadał unikalny 16-cyfrowy numer na platformie PUE ZUS.
Czy bon turystyczny mogą otrzymać osoby samotnie wychowujące dzieci, rodzice zastępczy oraz rodzice sprawujący opiekę naprzemiennie?
Tak, bon przysługiwał także tym grupom. Rodzice rozwiedzeni dzielili kwotę po 250 zł na dziecko. W przypadku dzieci niepełnosprawnych było to 500 zł plus 500 zł.
Gdzie można było wykorzystać bon turystyczny?
Bon turystyczny można było wykorzystać w Polsce. Służył do opłacenia usług hotelarskich. Obejmował także imprezy turystyczne. Można było nim płacić za pobyt w hotelu. Akceptowały go pensjonaty i gospodarstwa agroturystyczne. Bonem można było zapłacić za turnus rehabilitacyjny. Obozy harcerskie, sportowe czy rekreacyjne również były objęte programem. Bon obejmował imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorców turystycznych. Dotyczył też usług organizacji pożytku publicznego.
Od 2021 roku bonem można było zapłacić za jednodniowe atrakcje. Wcześniej, pod koniec 2020 roku, wymagano rezerwacji noclegu. Bonem można było wydać na usługi przewodnickie. Obejmował przejazdy, zwiedzanie, rekreację. Aktywności sportowe też były możliwe do opłacenia bonem. Można było go wykorzystać na pobyt na kempingu.
Bon można było wykorzystać wielokrotnie. Płatności dokonywano aż do wyczerpania limitu świadczenia. Można było go użyć na kilka atrakcji. Płatność mogła być częściowa lub w całości. Bon nie podlegał wymianie na gotówkę.
Lista podmiotów akceptujących bon była dostępna online. Można było ją sprawdzić na stronach Polskiej Organizacji Turystycznej (POT). Inne serwisy to www.bonturystyczny.gov.pl oraz www.polska.travel. Warto było korzystać z filtrów na tych portalach. Pomagały one sprawdzić dostępne miejsca. Mapa obiektów akceptujących bony również była dostępna.
- Sprawdź listę punktów przyjmujących płatność bonem. Znajdziesz ją na stronach www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl, www.polska.travel.
- Warto korzystać z filtrów na portalach turystycznych. Pomogą znaleźć obiekty akceptujące bon.
- Użyj mapy obiektów akceptujących bony turystyczne. Mapa była dostępna online.
Za jakie usługi można zapłacić bonem?
Bonem można było zapłacić za usługi hotelarskie. Obejmował imprezy turystyczne w Polsce. Dotyczyło to noclegów, obozów, kolonii, a od 2021 roku także jednodniowych atrakcji.
Czy za pobyt w hotelu można zapłacić bonem za dzieci i za siebie czy tylko za dzieci?
Bon był przyznawany na dziecko. Można nim było płacić za usługi na rzecz dziecka. Obejmowało to także rodzica, jeśli usługa dotyczyła wspólnego pobytu dziecka i opiekuna.
Czy będzie lista hoteli, w których będzie można zapłacić za pomocą bonu?
Tak, lista przedsiębiorców akceptujących bon była dostępna online. Można było ją znaleźć na stronach Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) i innych powiązanych serwisach.
Jak płacić bonem turystycznym?
Płatność bonem była prosta. Wymagała podania kodu bonu. Kod to 16-cyfrowy numer elektroniczny. Otrzymywało się go e-mailem po aktywacji bonu. Przy płatności podawało się kod obsługi płatności. Następnie system wysyłał kod potwierdzający płatność SMS-em. Ten kod należało podać sprzedawcy usług.
System teleinformatyczny ZUS weryfikował płatność. Sprawdzał dostępność środków na bonie. Po realizacji płatności nie wydawano papierowego potwierdzenia. System automatycznie odnotowywał uiszczenie opłaty. Informacja o dokonaniu płatności była przesyłana SMS-em lub mailem.
Jeśli wartość usługi przekraczała saldo bonu, należało dopłacić różnicę. Można to było zrobić innymi metodami płatności. Bon można było wykorzystać częściowo. Można było płacić nim wielokrotnie. Służył do wyczerpania jego wartości.
- Podawaj kod obsługi płatności.
- Podaj kod potwierdzający płatność SMS-em.
- Dopłać różnicę innymi metodami płatności. Dotyczy to sytuacji, gdy wartość usługi przekracza saldo bonu.
Ważność bonu turystycznego
Polski Bon Turystyczny zaczął obowiązywać od 1 sierpnia 2020 roku. Jego ważność wygasła z końcem marca 2023 roku. Pierwotnie termin był krótszy. Został przedłużony, aby umożliwić pełne wykorzystanie środków. Świadczenie można było wykorzystać do 31 marca 2023 roku. Warto było wykorzystać pozostałe środki. W przeciwnym razie przepadłyby.
Bon nie podlegał wymianie na gotówkę. Nie można było go spieniężyć. Trzeba było go zrealizować w ramach usług turystycznych do daty ważności.
Do kiedy można było wykorzystać bon turystyczny?
Bon turystyczny był ważny do 31 marca 2023 roku. Po tej dacie nie można było go zrealizować.
Polski Bon Turystyczny dla przedsiębiorców
Przedsiębiorcy mogli przyjmować płatności bonem. Musieli zarejestrować się w systemie. System obsługujący program był dostępny online. Przedsiębiorcy musieli mieć profil na PUE ZUS. Na PUE ZUS należało złożyć oświadczenie. Było to konieczne, aby przyjmować płatności bonem.
Rejestracja przedsiębiorców ruszyła 25 lipca 2020 roku. Po pozytywnej rejestracji firmy znajdowały się na liście POT. Lista podmiotów, które realizują bony, była publiczna. Przedsiębiorca mógł zarządzać uprawnieniami na platformie PUE ZUS. Klient mógł zweryfikować rejestrację podmiotu. Służyła do tego platforma do rozliczania bonu.
Przedsiębiorca nie wystawiał dokumentu potwierdzającego płatność bonem. System teleinformatyczny wskazywał transakcję. Płatność była podana w kwocie brutto. VAT zależał od rodzaju usługi. Przykładowo, VAT na usługę hotelową wynosił 8%. ZUS miał 14 dni na realizację płatności. Przelewy z ZUS trafiały na konto firmy. ZUS realizował płatność od przyjęcia płatności bonem.
W przypadku nie zrealizowania usługi konieczny był zwrot środków. Zwrot następował na rachunek POT. Kwota nienależnie pobrana podlegała zwrotowi. Trafiała do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Alternatywnie trafiała do budżetu państwa.
- Przedsiębiorcy powinni posiadać profil na PUE ZUS. Jest to niezbędne, aby przyjmować płatności bonem.
- Złóż oświadczenie na PUE ZUS. Pozwoli to przystąpić do programu Polski Bon Turystyczny.
- Umieść informacje o możliwości płatności bonem. Zrób to w miejscu realizacji usług.
- Aktualizuj dane po rejestracji. Zapewni to poprawność rozliczeń.
Kto może przyjmować płatności bonem turystycznym?
Płatności bonem mogły przyjmować przedsiębiorstwa turystyczne. Dotyczyło to także organizacji pożytku publicznego. Musiały one zarejestrować się w systemie i na liście POT.
Czy muszę złożyć wniosek, aby przyjmować płatności za pomocą bonu?
Tak, należało złożyć oświadczenie na platformie PUE ZUS. Był to warunek przystąpienia do programu.
Jak i gdzie obiekty mogą się zgłaszać do „katalogu obiektów”?
Rejestracja odbywała się poprzez złożenie oświadczenia na PUE ZUS. Obiekty, które spełniały warunki, trafiały na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną (POT).
Księgowanie bonu turystycznego
Firmy musiały rozliczyć Polski Bon Turystyczny. Należało ująć go w księgach rachunkowych. Bon musiał zostać ujęty jako przychód. Przychód był rozpoznawany w dacie sprzedaży usługi. Nie zależał od daty zapłaty.
Ewidencja sprzedaży na rzecz bonu nie zawsze była konieczna na kasie fiskalnej. Dotyczyło to sytuacji, gdy zapłata była przelewem na rachunek. Musiało to jasno wynikać z raportu ZUS. Raport musiał wskazywać, jakiej transakcji dotyczyła płatność. Przykład rozliczenia usługi hotelowej pokazywał podział zapłaty. Obejmował kwotę z bonu i resztę gotówką. Należało zastosować odpowiednią ewidencję w księgach.
Wpłaty zaliczek bonem turystycznym były możliwe. Nie ujmowano ich w przychodach od razu. Dotyczyło to zaliczek, które nie miały charakteru definitywnego. Obowiązek podatkowy w VAT powstawał w momencie wykonania usługi. Alternatywnie powstawał przy otrzymaniu zapłaty. Zapłata mogła być w formie zaliczki. Bon turystyczny był niestandardowym środkiem płatniczym. Nie zmieniał jednak zasad rozliczeń podatkowych. Sposób ujmowania w PIT i VAT był taki sam. Dotyczyło to tradycyjnych płatności.
Przedsiębiorca powinien umieścić numer konta w księgach. Służyło ono do rozliczenia Bonu. W księgach rachunkowych należało używać konta służącego do rozliczeń bonem. W przypadku odwołania imprezy konieczny był zwrot środków. Środki trafiały na konto POT.
Jak zaksięgować bon turystyczny w księgach rachunkowych?
Bon należało ująć jako przychód w księgach. Przychód powstawał w dacie sprzedaży usługi. Płatność bonem była traktowana podobnie jak inne formy płatności. Szczegółowe zasady zależały od rodzaju usługi i momentu płatności (np. zaliczka).
Podsumowanie
Polski Bon Turystyczny był ważnym programem. Wspierał rodziny i branżę turystyczną. Umożliwił opłacenie wypoczynku w Polsce. Można było go wykorzystać na wiele usług. Aktywacja i użycie bonu były elektroniczne. Program zakończył się w marcu 2023 roku. Stanowił przykład cyfrowej obsługi świadczeń publicznych. Przyczynił się do rozwoju krajowej turystyki.
Zobacz także: